Het einde van het jaar is een mooi moment om de balans op te stellen. Om eens nauwkeurig te kijken naar wat er goed gaat in uw lessen en wat er minder goed gaat.

Uzelf een spiegel voorhouden is niet altijd makkelijk, maar zelfreflectie geeft u de mogelijkheid uw lessen te verbeteren en met meer vertrouwen voor de klas te staan.

Deze 14 vragen helpen u om te reflecteren op de eerste helft van het schooljaar en concrete doelen op te stellen voor uzelf. Wees eerlijk en maak uw lessen nog beter dan ze al zijn!

14 vragen voor zelfreflectie

  1. Wat waren mijn grootste successen als docent de afgelopen maanden?
  2. Waar heb ik als docent gefaald?
  3. Wat is mijn belangrijkste onderwijsdoel voor het komende jaar?
  4. Wat kan ik doen om mijn lessen nog leuker en leerzamer te maken?
  5. Hoe kan ik mezelf proactief blijven ontwikkelen in mijn vak?
  6. Welke verwijten en wrok mag ik loslaten om weer meer optimisme en plezier in mijn vak te ervaren?
  7. Welke studenten negeer ik (onbewust) te vaak en hebben meer aandacht nodig?
  8. Aan welke lesonderdelen houd ik vast, die hun beste tijd wel gekend hebben? Kan ik die loslaten?
  9. Ben ik een leuke collega voor mijn mededocenten?
  10. Zijn er aspecten aan mijn vak die ik negeer, omdat ik bang ben voor verandering of omdat ik er te weinig van weet?
  11. Vind ik lesgeven nog steeds leuk? Zo niet, hoe kan ik weer meer plezier ervaren in mijn vak?
  12. Leg ik mezelf onnodig veel stress op? Zo ja, hoe kan ik die stress verminderen?
  13. Hoe zijn mijn overtuigingen over opvoeding en doceren de afgelopen jaren veranderd?
  14. Welke kleine of grote verandering kan ik maken om mijn lesprogramma’s nog effectiever te maken voor mijn studenten?

Waarom is zelfreflectie zo belangrijk?

Als u zichzelf nooit een spiegel voorhoudt, heeft u kans dat u stagneert en niet met de tijd meegaat. Dit gaat niet alleen ten koste van uw eigen plezier in uw vak, maar ook ten koste van het plezier en de motivatie van uw studenten. Door uzelf kritische vragen te stellen gaat u meet de tijd mee, zelfs in de constant veranderende onderwijswereld.

Terwijl u naar huis fietst, in de trein zit of de afwas doet, kunt u rustig over deze vragen nadenken en ontdekken welke antwoorden er naar boven drijven. Zo bent en blijft u de beste docent die u kunt zijn voor uw studenten!