Ook al geeft u nog zo’n interessante les, er zijn altijd studenten die afdwalen. Ze worden afgeleid door hun smartphone, verliezen zichzelf in een dagdroom, maken zich zorgen of voelen zich simpelweg onzeker en niet op hun gemak. Maar als docent wilt u natuurlijk wel dat uw student bij de les blijft, want anders kunt u hem of haar niets bijbrengen. Daarom zes didactische technieken die ervoor zorgen dat uw student actief luistert tijdens de les.

  1. Geef het goede voorbeeld

Als u niet goed naar uw studenten luistert, waarom zou uw student dan wel naar u luisteren? U heeft vast weleens opgemerkt dat wanneer een student een vraag stelt, uw gedachten al halverwege de vraag afdwalen naar wat u gaat antwoorden. En dan eigenlijk niet meer luistert naar de vraag. Uw student pikt dat meteen op en interpreteert het als desinteresse. Luister dus eens goed naar wat u écht gevraagd wordt. Welke woorden gebruikt uw student en is er misschien sprake van een onderliggende vraag? Herhaal, als de student is uitgesproken, in uw eigen woorden wat de student heeft gezegd. Alleen dat kan er al voor zorgen dat de student zich gehoord voelt, waardoor hij of zij onbewust ook aandachtiger naar u zal luisteren.

  1. Leer uw studenten kennen

Onderzoek toont aan dat studenten beter luisteren naar docenten die de tijd nemen hun studenten te leren kennen. Dat herkent u vast zelf ook: u zal sneller luisteren naar iemand die oprecht geïnteresseerd in u is dan naar iemand die alleen maar met zichzelf bezig, alleen maar over zichzelf praat of enkel over een hobby waar u niets mee heeft (voetbal, treinen, wielrennen, pilates), zonder naar uw hobby’s te vragen.

Maak tijdens de lessen dus tijd om meer over uw studenten te weten te komen. Wat zijn hun hobby’s? Wie zijn hun vrienden? Vertel ook geregeld wat over uzelf. Begin het schooljaar altijd met een kennismakingsspelletje, maar houd dat ook tijdens het schooljaar vol. Wie weet kunt u iedere les wel beginnen met een deelronde of een persoonlijke check-in, op internet vindt u veel manieren om een deelcirkel te begeleiden.

  1. Maak gebruik van handgebaren

Zo kunt u bijvoorbeeld zeggen ‘ik ga een aantal beweringen oplezen en ik wil dat je na iedere bewering één of twee vingers opsteekt. Eén vinger als je het met de bewering eens bent, twee als je het niet met de bewering eens bent.’ Op deze manier moeten studenten wel aandachtig luisteren. Bovendien ziet u het meteen als een student niet actief meedoet. Dit is ook een manier om een interessante discussie te openen: u leest een betoog voor, studenten steken één of twee vingers op en u vraagt studenten hun argumenten te delen.

  1. Ben minder aan het woord

Traditioneel gezien is de docent tijdens een college constant aan het woord. Logisch, want u bent de expert en studenten wonen uw les bij om kennis op te doen. Maar dat u praat, betekent natuurlijk niet dat de student ook daadwerkelijk iets leert. Zorg er juist voor dat uw studenten een groot deel van de les aan het woord zijn en laat ze discussiëren, overleggen of brainstormen over wat u hebt verteld.

  1. Wissel uw stem af met de stem van anderen

Als de student dag in, dag uit naar u luistert, dan kan het helpen eens iemand anders aan het woord te laten. Zet een interessante documentaire op over het onderwerp van de dag, laat uw studenten aan de slag gaan met een op het onderwerp gerichte app, of laat ze zelf een Pinterestbord samenstellen met allerlei bronnen over het onderwerp die ze interessant vinden. Van Youtube video’s tot podcastafleveringen en infographics.

  1. Geef uw studenten een luisterdoel

Of uw studenten nu naar u, naar een documentaire of naar de presentatie van een studiegenoot luisteren: bied ze een doel. Geef ze van te voren een aantal vragen waar ze tijdens het luisteren antwoord op moeten vinden. Of laat ze, op basis van wat ze horen, zelf drie vragen opstellen om vervolgens met de klas of in een groepje te bespreken.

Lees ook: 6 manieren om uw studenten te motiveren https://www.brinkman-uitgeverij.nl/nieuws/6-manieren-om-uw-studenten-te-motiveren