Sommige studenten nemen actiever deel aan de les dan anderen, maar als docent is het uw taak ervoor te zorgen dat toch iedere student evenveel aandacht krijgt. Ook de stillere studenten die zich op de achtergrond begeven wilt u bij de les betrekken en met evenveel respect behandelen. Met deze simpele onderwijstechnieken komt u al een heel eind.

Laat iedere student antwoorden op uw vraag

U stelt de hele klas een vraag en laat vervolgens één voor één alle studenten de vraag beantwoorden. Zo geeft u al uw studenten de kans om zijn of haar antwoord te delen, ook wanneer ze dit niet durven of het antwoord niet weten. U wilt hoe dan ook van ze horen. Dit vertelt de studenten (onbewust) dat ze gewaardeerd worden en dat hun mening belangrijk is, wat op termijn de participatie van de student kan bevorderen.

Tijdsintensief? Niet als u iedere student 30 seconden de tijd geeft om te antwoorden. Zorg ook dat er geen foute antwoorden kunnen zijn op uw vraag, en u dus vraagt om een subjectief antwoord. Dit geeft studenten de mogelijkheid zijn of haar eigen woorden te gebruiken. U zult zien dat veel studenten hetzelfde antwoord delen, maar net iets anders geformuleerd, wat hen kan helpen de stof beter te begrijpen.

Groepsopdrachten tijdens de les

Voorzie iedere les van een korte groepsopdracht waarin studenten worden opgedeeld in groepjes van maximaal vijf studenten. De studenten gaan in discussie over het onderwerp en iedereen in de groep wordt gehoord, dit zorgt ervoor dat iedere student actief met de stof aan de slag gaat. Laat de opdracht niet langer dan een halfuur duren.

Luister

Onderzoek toont aan dat het stellen van open vragen in de klas de meeste interactie oplevert. Helemaal als u ook daadwerkelijk luistert naar het antwoord van iedere student. Zelfs al vindt u het gegeven antwoord niet goed genoeg, geef de student toch uw aandacht. Bijvoorbeeld door een vervolgvraag te stellen. Stel net zolang vragen totdat u zeker weet dat uw studenten het onderwerp begrepen hebben.

Onwillekeurig een vraag stellen

U heeft vast weleens gemerkt dat wanneer u een vraag stelt, het altijd dezelfde studenten zijn die hun hand opsteken. Maar wat nu als uw studenten weten dat ze ieder moment in de les een vraag gesteld kan worden? Dat ze helemaal geen hand hoeven op te steken, maar dat u uw vraag altijd aan één onwillekeurige student stelt. Dit zorgt ervoor dat iedere student zich goed voorbereidt op uw les, want de kans is aanwezig dat u hen een vraag stelt. Houd wel in de gaten dat u niet steeds dezelfde studenten kiest en dat u de antwoorden van uw studenten respecteert. Zo voorkomt u dat uw studenten teveel druk voelen op het beantwoorden van uw vragen en het plezier in uw lessen verliezen.

Een handige manier om deze techniek toe te passen is om alle namen van uw studenten op een stokje te schrijven en de stokjes in een bakje te doen. Voordat u een vraag stelt trekt u een stokje. Zo weet u zeker dat u niet per ongeluk steeds dezelfde studenten kiest en sommige studenten altijd overslaat. Dit laat ook de studenten zien dat u het niet op hen ‘gemunt’ heeft of enkel een vraag stelt omdat u de bepaalde student niet mag.

Zet een intentie

Aan het begin van het schooljaar, tijdens de eerste les, heeft u de kans om uw studenten in te lichten over de cultuur die u graag in uw klaslokaal ziet. Zo kunt u zeggen dat u alle studenten met respect behandelt en dat u verwacht dat ze elkaar ook met respect behandelen. En dat wanneer studenten klassikaal ideeën, antwoorden en meningen delen ze niet veroordeeld worden, maar dat hun mening met respect gehoord wordt. Dit geeft studenten aan het begin van het jaar al een idee van hoe uw lessen zijn, waardoor ze zich hier automatisch (vaak onbewust) al op aanpassen. Ze zullen zich vrijer voelen ideeën te delen en respectvoller omgaan met hun medestudenten.

Wat is uw manier om te zorgen voor gelijkheid in de klas? Praat mee op Twitter!